söndag 2 september 2012

Festivalfeber, del 3

Sist men inte minst: Urkult i Näsåker, 2 till 4 augusti. Årets största händelse för den inhemska hippiestammen: en tredagarsorgie i folkmusik, väldsmusik, skogsgröna ballongbrallor och chai i komposterbara engångsmuggar.

Nätverket Queertopia skulle arrangera ett kafé på Urkult för att luckra upp den heteronormativa miljön och kallade in Dotterbolaget för att hjälpa till. Karin Nyberg och jag höll i ett serie-/pysselbord inne på kaféet och i en serieworkshop.



Runt förtitalet seriesugna workshopdeltagare, det kom nästan så många deltagare att pennorna inte räckte till, men  jisses vad bedårande de var när de fick göra stafettserier! Och här är resultatet:





 Och slutligen ett alster som dök upp alldeles självt på kaféets pysselbord:

Festivalen i sig, då? För att vara en tillställning som jag har hört haussas så många gånger har jag förvånansvärt lite att säga om den: "meh". Utan ett uppbackande normbrytande Queertopiakafé på plats tänker jag i alla fall inte åka tillbaka dit... Det fanns en del bra saker, det fanns en hel del kass skit. Karin och jag började göra en serie som tar upp en del av det senare, förhoppningsvis kan jag avsluta den.

Höjdpunkten på Urkult var i alla fall när jag och Karin och hens kompisar tittade på barn som åkte rutschkana i en brant backe tills deras stjärtar plöjde upp ett lerigt rodel-spår i gräsmattan. Bästa bandet var också det enda jag pallade titta på - Trummor och Orgel - annars låg jag mest i tältet och svor åt alla destruktivt självuppoffrande kvinnor i "Gösta Berlings saga".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar