fredag 31 augusti 2012

Festivalfeber, del 2

Och nu är det dags för: Queertopiafestivalen! Som i år hölls på Magasinet i Nyköping, 19 juli till 22 juli.


Jag var på pisse-dåligt humör när jag åkte från Värmland på morgonen den 19:e. Helst av allt ville jag sitta kvar på tåget och fortsätta hela vägen fram till Stockholm, åka hem och gömma mig under sängen. Turligt nog klev jag av i Nyköping i alla fall, för det blev sommarens utan tvivel bästa helg.

Den här gången var det serieworkshoppande i Dotterbolaget namn. Saskia Gullstrand, från DB i Malmö, och jag satt i Magasinets pysselrum och härjade. På våningen ovanför fanns den stora scenen: ljudet av elektroartister från Berlin, svenska performancegrupper, feministtrubadurer, och dånet av en hel queer-lindyhop-workshops fotstampande, allt detta strilade in ner genom taket och vi kunde höra det utan att lämna pysselnästet.


Alla var där! Automat lagade massa gött krubb, Rättbuss arrangerade en bar, folk från förra årets Queertopiafestival rotade runt i Magasinets gratisloppis, och personer jag träffat på årets No Border Camp dök upp på campingen. Tomas Gunnarson aka Genusfotografen var också på plats. Hen gjorde ett bildreportage som jag rekommenderar å det bestämdaste!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar