tisdag 3 april 2012

Carema, min vän

 Virserums konsthall ville göra en satirutställning på tema Caremas vårdskandaler, och sökte upp ett gäng serietecknare som kunde göra materialet till utställningen. En av dem råkade vara jag.

I mitten av mars var det arbetshelg. Vendela Strömbeck, Henri Gylander, Max Gustafson, Nickan Jonasson, Jan Kustfält åkte till Virserum i Småland och målade skiten ur ett gäng plywood-skivor. Utställningens satirsserier och illustrationer skulle kompletteras med interiörer från dels ålderdomshem, dels styrelserum.


Henri, Jan och den största volym akrylfärg jag sett sen jag gick i lågstadiet.

Genom att samarbeta Dotterbolaget-style kunde jag och Vendela avverka våra motiv i en fart som inte kan beskrivas som annat än rasande. Plus att det blev rasande snyggt.


I konsthallens kafé uppenbarade sig ett fynd i kategorin Folk har tolkat saker bokstavligligen:

Och i verkstaden där vi höll till hittade jag ännu ett fynd, i kategorin Femteklassare har gjort tittskåp av skokartonger och trolldeg. Tack vare lappen som beskrev lådans innehåll, var detta motiv det bästa av dem alla:

"Bagaren Anderson har ett hjärta av bageri men kanske han vill åka till sjös
ingen frågar honom alla säger samma sak jag vill köpa en bulle"

Av Markus Bergström. Poesi blir inte bättre än såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar